Kuukauden teema:
Huhtikuu
Sävellys juhlavuodelle
Joonas Haavisto on kansainvälisesti palkittu pianisti ja säveltäjä. Maailmalla jazzpyhätöissä esiintyvän Haaviston juuret ovat vahvasti Kokkolassa. 1800-luvun kotitalo Kokkolan vanhassakaupungissa sekä vaikkapa Tankarin majakkasaari, Seurahuone ja Kokkolan Energia edustavat Haavistolle sellaista historiaa ja pysyvyyttä, joiden ansiosta Kokkola on hänelle edelleen hyvin merkityksellinen.
Haavisto säveltää Kokkolan Energialle tilausteoksen 120-vuotisjuhlavuoden kunniaksi. ”Rytmin ohella jazzmusiikin olennainen elementti on improvisointi. Se sopii oikein hyvin tällaiseen hieman erikoisempaan tehtävään, ja sen takia saamani tilaustyö innostaa tavallistakin enemmän. Itselleni on valtavan iso merkitys sillä, että Kokkolan Energia osoittaa tällä tavalla arvostustaan kulttuuria kohtaan”, hän sanoo.
Joonas Haavisto ja jazzin syvin olemus
Kokkolan Energian juhlavuoden tilausteoksen säveltäjä Joonas Haavisto elää ja hengittää jazzia, joka syntyi 1800-luvulla Yhdysvalloissa afroamerikkalaisessa kulttuurissa. Erityisen vahvasti jazz asemoituu Louisianan osavaltioon ja New Orleansin kaupunkiin Mississippijoen alajuoksulla. Afroamerikkalaisista suurin osa on Länsi-Afrikasta Yhdysvaltoihin pakotettujen orjien jälkeläisiä, ja New Orleans oli yksi orjakaupan keskuksista. Töitä tehdessään orjat eivät saaneet puhua toisilleen, mutta laulamista ei kielletty.
”Aluksi orjilta vietiin soittimetkin, mutta he alkoivat laulaa puuvillapelloilla. Tärkeitä olivat musiikki ja rytmi, joista orjat eivät luopuneet, vaikka heiltä vietiin kaikki muu. Lopulta heidän musiikkinsa puski sekä orjuuden että rasismin läpi”, kokkolalaislähtöinen pianisti ja säveltäjä kertoo jazzin syntyhistoriasta.
”Veneessä on tilaa kaikille”
Haavisto esiintyy Suomen lisäksi maailman jazzpyhätöissä Yhdysvalloista Japaniin. Jazz on hänen mukaansa tänä päivänä laaja käsite, mutta sen kaksi olennaista elementtiä ovat rytmi ja improvisointi.
”Jazzin rajojen hämärtymistä kuvaa hyvin se, että voi olla sellaistakin jazzia, jossa ei improvisoida juuri lainkaan, eikä siinä ole edes rytmiä. Jotkut tekevät siitä ongelman, mutta itse en näe niin, koska alun perinkin jazzmusiikin tarkoituksena oli mennä eteenpäin. Minusta me kaikki mahdumme samaan veneeseen, jonka nimi on musiikki. Muusikot vain tulevat eri lähtökohdista.”
Joonas Haavisto sanoo tykkäävänsä kaikista jazzin tyylisuunnista. ”Ehkä eniten minulle on jazzissa merkinnyt aina melodisuus. Omissa sävellyksissänikin melodisuus on keskiössä aika usein. Pidän siitä, että jazz voi silti olla sellaistakin, missä ei ole mitään melodiaa, vaan ainoastaan energiaa, rytmiä tai ihan vain avantgardea, joka sekin on ihan mahtavan kuuloista. Ja sitten on myös upeasti soitettu fuusiojazz, jossa jazz yhdistyy rockmusiikkiin. Sieltäkin löytyy upeita kokoonpanoja.”
Haavisto sanoo ihailevansa jazzin musiikillista rikkautta. Jazz on sulattanut yhteen monia eri tyylejä, ja jazz on tavallaan perusta kaikelle muulle nykyisin tunnetulle rytmimusiikille. ”Samasta puusta ovat versoneet niin rock, heavy, pop kuin rhythm and blues. Nykyään kaikki ottavat vaikutteita toisiltaan.”
”Kappaleen nimi on Impulse. Nimellä on monta merkitystä niin fysiikassa kuin musiikissakin, mutta kuulija saa myös itse kuvitella, mitä se voi tarkoittaa”, kuvailee Haavisto sävellystään.
Kuuntele tästä: